در گزارش بازار پرواز اعلام شد؛
سهم ناچیز محققان در رفع آلودگی هوا
به گزارش بازار پرواز رئیس پژوهشکده آب، محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه امیرکبیر با تکیه بر این که محققان در رفع آلودگی هوا سهم ناچیزی داشته اند، اظهار داشت: فناوری های محیط زیستی مشتری ندارند.
دکتر محمد رحمانی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آلاینده هر ماده ناخواسته ای است که به شکل جامد، مایع و یا گاز است که وارد محیط می شود و جان موجودات زنده را تهدید می کند.
وی با اشاره به اینکه کشورهای با درآمد کم و متوسط بیشترین میزان مواجهه با آلودگی هوا را دارند، اظهار داشت: اثرات ترکیبی آلودگی هوای محیطی (فضای باز) و خانگی هر ساله سبب حدود هفت میلیون مرگ زودرس می شود که عموما ناشی از سکته مغزی، بیماری قلبی، بیماری انسداد مزمن ریوی، سرطان ریه و عفونت های حاد تنفسی است.
وی اظهار داشت: مهم ترین آلاینده های موجود در هوای کلان شهرها و شهرها شامل کربن دی اکسید، کربن مونو اکسید، ازن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوکرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق هستند. در شهرهای بزرگ بخش عمده ای از این مواد شامل هیدروکربن های نسوخته ( آروماتیک ها، کتون ها، آلکن ها و...)به علت کارکرد نامناسب های وسایل نقلیه به اتمسفر تخلیه می شود.
رحمانی افزود: در ایران شاخص کیفیت هوا (AQI) به طور معمول روزانه برای شش آلاینده هوا اندازه گیری می شود، منواکسید کربن، ازن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون (PM۲.۵) و ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون(PM۱۰). بالاترین شاخص در میان این شش مقدار، بعنوان شاخص کلی آن روز گزارش می شود. معمولاً محدوده شاخص کیفیت بین ۰ تا ۵۰۰ متغیر است. هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده تر و اثر آلاینده ها بر سلامتی بیشتر است. AQI بالاتر از ۱۰۰ نشان دهنده هوای ناسالم می باشد. شاخص کیفیت معمولاً با رنگ نشان داده می شود.
وی با اشاره به اینکه منابع تولید آلایندگی در شهرهای بزرگ دو دسته هستند، اظهار داشت: دسته اول، آلاینده هایی که در اثر عوامل طبیعی تولید می شوند مانند باد و طوفان، آتشسوزی های طبیعی، آتشفشان، فروپاشی و فرآیندهای میکروبی و... دسته دوم عوامل انسانی مانند فعالیتهای صنعتی، نظامی، دفع زباله، حمل و نقل، معدنکاری، تخریب و... در اینجا تاکید بر منابعی شده است که توسط انسان و به واسطه فعالیتهای انسانی تولید می شود.
وی اظهار داشت: حمل و نقل، فعالیتهای صنعتی و معدنی، گرمایش ساختمان ها و پخت و پز، نیروگاه های حرارتی تولید برق همچون عوامل آلودگی شهرهای بزرگ محسوب می شوند. به صورت تقریبی ۶۰ تا ۷۰ درصد آلایندگی شهرها توسط خودرو ها تولید می شود.
رئیس پژوهشکده آب، محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه امیرکبیر صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: بر مبنای آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال ۱۳۹۶ در گزارش سهم بندی صنایع آلاینده شهر تهران، سهم نیروگاه ها از آلاینده های گازی ۵.۳ درصد و سهم آنها در ذرات معلق ۱۲.۱ درصد است. کربن منوکسید، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن های نسوخته و آروماتیک ها و ذرات معلق از مهم ترین آلایندهای تولیدی توسط نیروگاه های برق هستند.
راهکارهای کاهش آلودگی هوا و نقش شرکتهای دانش بنیان
وی با اشاره به اینکه دو عامل مهم در میزان آلودگی هوای کلانشهرها موثر است، اظهار داشت: میزان تولید آلاینده و پدیده های جوی این دو عامل تأثیر گذار در آلودگی کلانشهرها موثر هستند؛ از آنجائیکه پدیده های جوی عموما در کنترل انسان نیست تنها راه کاهش آلودگی هوا در کوتاه مدت و میان مدت کنترل شدت تولید آلاینده ها هستند.
وی با تکیه بر این که کاهش شدت تولید آلاینده ها یک مساله چند وجهی است اظهار داشت: خودرو ها بخش عمده ای از آلودگی هوا در شهرها را تولید می کنند. باآنکه در دنیا تلاشهای موفقیت آمیزی در جدا کردن آلودگی هوا از حمل و نقل صورت گرفته، اما در ایران به واسطه استفاده از فناوری های نسبتا قدیمی، بهره وری پایین مصرف انرژی، سوخت های باکیفیت نازل و عدم استفاده از کاتالیست و فیلتر ذرات میکرومتری در خودرو ها، حمل و نقل کماکان سهم بالایی در آلایندگی هوای کلانشهرها دارد.
رئیس پژوهشکده آب، محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه امیرکبیر افزود: پیشبینی ها نشان داده است تا سال ۲۰۵۰ موتورهای درونسوز به طور کامل برچیده می شوند و خودرو های هیبریدی در بین مدت و خودرو های تمام الکتریکی و مجهز به پیل سوختی و یا هیدروژن سوز در دراز مدت جایگزین خودرو های امروزی می شوند. سهم سوخت های فسیلی در سبد انرژی کشورها درحال کاهش و سهم و تنوع انرژی های تجدید پذیر در این سبد در حال افزایش می باشد.
به گفته رحمانی، الان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و مجموعه های دانش بنیان در ایران برای کمک به کاهش آلودگی کلان شهرها در حوزه های زیر فعال هستند؛ انرژی های نو، بهینه سازی مصرف انرژی، توسعه قطعات و فناوری های در رابطه با کاتالیست و فیلترها، پیل های سوختی و موتورهای هیبریدی و فناوری های جایگزین. همینطور در بخش تولید سوخت های باکیفیت مناسب تر که به فرآیندهای پالایشگاهی بر می گردد گروههای تحقیقاتی گوناگونی در کشور فعالیت می نمایند.
سهم پژوهشگران در رفع آلودگی هوا
رئیس پژوهشکده آب، محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه امیرکبیر افزود: باآنکه کشور دارای پتانسیل بالایی از مراکز دانشگاهی، شرکتهای دانش بنیان و نیروی متخصص و تحصیل کرده است که می توانند در بخش های در رابطه با کاهش شدت تولید آلاینده ها بسیار موثر باشند اما سهم پژوهشگران در این عرصه تابحال ناچیز بوده است.
وی تصریح کرد: یک دلیل عمده سیاست های ناکارآمد در حوزه حفاظت از محیط زیست و تقاضای بسیار پایین دولت و صنعت برای محصولات دانش بنیان مرتبط و در نتیجه عدم وجود مشتری جدی در این حوزه می باشد.
محورهای پژوهشی در رابطه با فناوری در جهت کاهش آلودگی هوا
رحمانی اظهار داشت: بهینه سازی مصرف انرژی و فناوری های در رابطه با تصفیه گازهای خروجی از اگزوز خودرو نخستین و زود بازده ترین حوزه پژوهشی و عملیاتی در بحث کاهش تولید آلاینده ها در کوتاه مدت است. در بخش بهبود فرآیندهای پالایشگاهی میتوان به توسعه فرایند و کاتالیست های پالایشگاهی برای تولید بنزین و گازوییل باکیفیت بالاتر که بهسوزی بهتر داشته، سطح گوگرد و آروماتیک و سایر ترکیبات ناخواسته آن کنترل شده باشد، اشاره نمود.
رئیس پژوهشکده آب، محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: در بین مدت توسعه فناوری های در رابطه با تولید انرژی های تجدید پذیر مانند سلول های خورشیدی می تواند هدف باشد، این فناوری ها می توانند در بخش تأمین انرژی ساختمان ها و صنایع موثر بوده و مصرف سوخت های فسیلی و آلاینده را کاهش دهند.
وی اظهار داشت: در دراز مدت توسعه فناوری موتورهای هیبریدی و تمام الکتریکی و یا هیدروژن سوز و کوشش برای از بین بردن شدت تولید آلاینده ها در بخش حمل و نقل و هم تکمیل چرخ های در رابطه با انرژی های تجدید پذیر مهم می باشد.
رئیس پژوهشکده آب، محیط زیست و توسعه پایدار دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: باآنکه اجرای جدی قوانین و مقرارت حفاظت از محیط زیست کمک قابل توجهی در کاهش شدت تولید آلاینده ها خواهد داشت، اما همراهی مردم و افزایش فرهنگ حفاظت از محیط زیست می تواند عامل موثرتری باشد.
به گفته رحمانی از دید فناوری، بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی، تصفیه گازهای خروجی از اگزوز در کوتاه مدت یک چاره خواهد بود اما در بین مدت و دراز مدت دنیا و به تبع آن ایران به سمت خودرو های پاک و در نهایت بدون آلایندگی (هیبریدی، تمام الکتریکی و هیدروژن سوز) پیش خواهند رفت.
وی افزود: در آینده سهم سوخت های فسیلی به تدریج خیلی کم و در نهایت صفر خواهد شد. سهم سوخت های آبی (blue) و سبز (بدون انتشار آلاینده) و انرژی های خورشیدی و انواع دیگر برای مصارف صنایع و شهری افزایش خواهد یافت و ما شاهد شهرهای با آسمان پاک خواهیم بود.
منبع: بازار پرواز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب