یک متخصص بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتر، مسئول کمک به حفظ یک برند با کار بر کمپینهای بازاریابی است. وظایف دیجیتال مارکتر شامل انجام تحقیقات بازار، تعیین استراتژی با کمک سایر متخصصان بازاریابی، راهنمایی برای خرید سرور و ایجاد محتوا برای کمک به موفقیت کمپینهای بازاریابی است.
در ادامه با ما همراه باشید تا با تفصیل بیشتری به شرح وظایف یک دیجیتال مارکتر حرفه ای بپردازیم:
شرح شغل دیجیتال مارکتر: وظایف و صلاحیت های برتر
مسئولیت شغلی دیجیتال مارکتر کمک به ایجاد آگاهی و علاقه نسبت به محصولات یا خدمات شرکت است. یک بازاریاب دیجیتال مسئول تمام کانال های دیجیتال است و از آنها برای افزایش آگاهی از برند و تولید سرنخ استفاده میکند.
شغل دیجیتال مارکتر، به طور خلاصه شامل این است که کمپینهای بازاریابی دیجیتال را در چندین کانال برنامهریزی کند، محتوای نوشتاری و بصری را برای حمایت از ابتکارات بازاریابی ایجاد و منتشر کند، قیفهای بازاریابی را برای بهبود عملکرد، بهینه کرده و نتایج را به مدیران ارشد شرکت منتقل کند.
متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید تکنیکها و پیشنهادات تبلیغاتی شرکت شما را با تکنیکهای کسب و کارهای رقیب مقایسه کنند. آنها باید بکوشند که سودآوری پیام شرکت شما محفوظ بماند و با انجام تحقیقات لازم، از نزدیکی قیمتهای پیشنهادی شما به قیمت ایدهآل، مطمئن شوند و در عین حال یک تجارت پر رونق را برای شرکت شما رقم بزنند.
دیجیتال مارکترها باید با رصد دادههایی که ترندهای در حال تغییر در مصرف تبلیغات را نشان میدهد، طمینان حاصل کنند که مشتریان و مصرف کنندگان بالقوه، پروژههای تبلیغاتی شرکت شما را مشاهده کرده و محصولات شما را خریداری میکنند.
با این تفصیل وظایف دیجیتال مارکترها اغلب شامل موارد زیر است:
-
تحقیق در مورد ترندهای تبلیغاتی
-
تحقیق درباره قیمت و محصولات رقبا
-
تصمیمگیری در مورد قرار دادن مناسب تبلیغات
-
تعیین اینکه چه محتوایی به دست مشتریان برسد
-
توسعه پروژههایی برای تولید محتوا
-
انتشار آنلاین محتوای بازاریابی دیجیتال
-
اجرای کمپینهای بازاریابی ایمیلی
-
اندازهگیری ترافیک دیجیتال
-
رصد شبکههای اجتماعی و گوگل آنالیتیکس
-
بهینه کردن کمپینهای تبلیغاتی پولی با استفاده از سئو و سایر ابزارها
-
گزارش رشد و تجزیه و تحلیل کمپینها به مدیران بالادستی
-
ایجاد تناسب بین کمپینها برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه
-
نظارت بر وضعیت پروژه و بودجه
-
بررسی رفتار بازار به منظور بهبود دادن کمپینها
-
طوفان فکری و اجرای آزمایشها و تستهای تبدیل
شغل یک متخصص دیجیتال مارکتینگ به طور کلی شامل چه مواردی می شود؟
به طور کلی و خلاصه، شغل دیجیتال مارکتر شامل ایجاد، توسعه و نظارت بر کمپینهای بازاریابی آنلاین است. این ساده به نظر میرسد، اما به چه معناست؟
یک متخصص بازاریابی دیجیتال باید از انواع تاکتیکها برای ایجاد محتوای کمپین استفاده کند و سپس این محتوا را به دستگاه یا پلتفرم مناسب تحویل دهد تا توسط مخاطبان مورد نظرش دیده شود. چنین کاری شامل انواع مختلفی از وظایف پیچیده است. به عنوان مثال، اولین کار یک متخصص بازاریابی دیجیتال جمعآوری دادهها در مورد مشتریان بالقوه یا موجود است. علایق مشتری چیست؟ کجا آنلاین سر میزند؟ مشتریها ممکن است با چه نوع محتوایی ارتباط برقرار کنند؟
پس از فرو رفتن در دادهها، بازاریابان دیجیتال از این اطلاعات برای طراحی استراتژی استفاده میکنند که می تواند شامل برخی یا همه این موارد باشد: کمپینهای ایمیل، تبلیغات آنلاین و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)، تولید محتوا (از جمله ویدیوها و وبلاگها)، وب سایتها و غیره.
انجام موثر این وظایف به معنای داشتن دیدگاهی جامع از مشتریها و نیازها و اهداف آنهاست. همچنین به معنای داشتن مهارتهای فنی برای اجرای چنین کمپینی است. در حالی که متخصصان دیجیتال مارکتینگ معمولاً تیمی از طراحان، کپی رایترها، تحلیلگران داده و سایر کارشناسان را در کنار خود دارند اما آنها باید به عنوان سرپرست پروژه، درک گستردهای از تمام این زمینهها داشته باشند تا بتوانند افراد را در هماهنگی با هم و طی یک کمپین موفق به اهداف از پیش تعیین شده برسانند.
خرید VPS پرسرعت
شغل دیجیتال مارکتری به صورت روزانه چه چیزی را شامل میشود؟
اکنون میدانیم که بازاریابی دیجیتال چیست و یک متخصص بازاریابی دیجیتال چه کاری انجام میدهد. اما وظایف دیجیتال مارکتر به صورت روزانه شامل چه مواردی میشود؟
در حالی که شغل یک دیجیتال مارکتر به طور طبیعی بسته به نقش وی متفاوت است، اما در این بخش فهرستی از وظایف و مسئولیتهای معمولی را که از آگهیهای شغلی واقعی گرفته شدهاند، ارائه کردهایم. وظایف دیجیتال مارکتری زیر از سایت کاریابی Monster گرفته شده است:
-
استراتژیهای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و پرداخت به ازای کلیک (PPC) را طراحی و اجرا کنید.
-
ایجاد و مدیریت استراتژیهای لینکسازی و بازاریابی محتوا
-
حضور در رسانههای اجتماعی را توسعه و حفظ کنید.
-
محتوای آنلاین جذاب از جمله مقالات وبلاگ، فیلمها، گرافیکها و تبلیغات را توسعه دهید.
-
نظارت و تجزیه و تحلیل نرخ کلیک محتوا.
-
رشد کمپین بازاریابی و بازگشت سرمایه (ROI) را پیشبینی کنید و این موارد را به مدیر گزارش دهید.
-
مدیریت برای ایمیل و کمپینهای بازاریابی رسانههای اجتماعی، از جمله:
-
برای ایجاد محتوای منحصر به فرد و جذاب با گرافیست ها، طراحان وب، فیلمبرداران و غیره تماس بگیرید، مصاحبه کنید و استخدام کنید.
-
از گوگل آنالیتیکس، گوگل ادوردز و سایر ابزارهای بازاریابی دیجیتال مرتبط استفاده کنید.
-
راههای جدیدی برای هدایت ترافیک به وب سایت/های شرکت ابداع کنید.
-
سفر کاربر را در وب سایت در صورت نیاز به طور منظم حفظ و بهروز کنید.
-
پروژهها و اعضای تیم را توسعه داده و مدیریت کنید، از جمله واگذاری وظایف، بررسی کار اعضای تیم، رعایت دقیق ضربالاجلها و بودجه، توسعه و بازنگری ایدهها.
-
با سایتهای جدید رسانههای اجتماعی، فناوری های وب و روندهای بازاریابی دیجیتال همراه باشید. این فنآوری های جدید را هنگام توسعه کمپینها پیادهسازی کنید و کمپین های فعلی را بهروز کنید.
مهارتهای سخت مورد نیاز در شغل دیجیتال مارکتری
دیجیتال مارکتینگ حرفهای ترکیبی از بازاریابی سنتی، طراحی وب، سئو، بازاریابی رسانههای اجتماعی، نوشتن محتوا و بسیاری موارد دیگر است، بنابراین ویژگیهای مورد نیاز برای موفقیت، بسیار و متنوع است. برخی از این مهارتها مربوط به خود کار بازاریابی آنلاین و کار کردن با نرم افزارها و ابزارهای اینترنتی است که «مهارتهای سخت» نامیده میشوند و برخی مهارتها برای داشتن یک تعامل خوب با همکاران و مشتریان، درک آنها و همراه نگه داشتن آنها با شرکت و کار ضروری است که «مهارتهای نرم » خوانده میشوند.ا گرچه مهارتهای سخت و نرم که در ادامه ذکر میشوند، جامع نیستند، اما موارد ضروری را پوشش میدهند که واقعاً نمیتوانید بدون آنها وظایف دیجیتال مارکتری را انجام دهید.
مهمترین مهارتهای سخت که دیجیتال مارکتر برای انجام وظایف خود به آنها نیاز دارد:
-
مدیریت پروژه: اول از همه، متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید مدیران پروژه باشند. آنها باید بتوانند یک پروژه را در چند مرحله انجام دهند و تحویلهای مختلف را با دادههای تیمی متنوع مدیریت کنند. چنین کاری نیاز به رهبری قوی و مهارتهای سازمانی عالی دارد.
-
استراتژی و برنامهریزی: قبل از شروع پروژه، باید یک استراتژی دیجیتال طراحی کنید که کل پروژه، از جمله اهداف و موارد قابل تحویل را از ابتدا تا انتها مشخص کند. ممکن است طی هفتهها، ماهها یا حتی سالها منتشر شود. این امر مستلزم برنامهریزی دقیق، مهارتهای سازمانی عالی و توانایی سازگاری با روندهای جدید است.
-
تجزیه و تحلیل دادهها: جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای مشتری به اطلاع رسانی اهداف، استراتژی و رویکرد مدیریت پروژه گستردهتر کمک میکند. خوشبختانه، برای انجام تجزیه و تحلیل دادهها نیازی نیست که یک متخصص آمار یا دانشمند داده باشید. بسیاری از پلتفرمهای بازاریابی و هوش تجاری وجود دارند که فرآیند را ساده میکنند، مانند Google Analytics.
-
مهارتهای طراحی: طراحی UX یا UI معمولاً به یکی از اعضای تیم اختصاصی آموزش دیده در این مهارتها، محول میشود. با این حال، دیجیتال مارکترها باید به طور کلی از آن بدانند و حداقل به توانایی دستکاری تصویر اولیه نیاز دارند و باید اصول طراحی و چیدمان را درک کنند. اینها را می توان با استفاده از ابزارهایی مانند Adobe Photoshop و InDesign و همچنین با درک نیازهای مشتری یاد گرفت.
-
مهارتهای کپینویسی(کپی رایتینگ): چه در حال نوشتن خلاصهای برای یک طراح گرافیک باشید یا مدیریت یک حساب از رسانههای اجتماعی، باید یک واژهساز عالی باشید. بخشی از این کار به معنای کسب سازگاری است تا بتوانید به طور موثر برای مخاطبان مختلف بنویسید.
-
SEO و SEM: بهینهسازی موتور جستجو (SEO) مجموعهای از مهارتها را توصیف میکند که به تقویت محتوای مارک برای درخواستهای جستجوی رایج کمک میکند. مانند بهتر شدن تجربه کاربری، افزایش سرعت سایت با خرید سرور HP و سایر موارد. در حالی که بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل خرید فضای تبلیغاتی در مکانهای برجسته در صفحات نتایج جستجو میشود. هر دو، ابزار بازاریابی دیجیتال ارزشمندی هستند که باید یاد بگیرید.
-
رسانههای اجتماعی: شما باید در مورد پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی، نحوه عملکرد هر یک، ویژگیهای آنها و بهترین نحوه جذب مخاطبان خود در هر کدام بدانید. از آنجایی که پلتفرمها دائماً تغییر میکنند، این نیز یک مهارت دائما در حال تکامل است.
-
بازاریابی ایمیلی: ممکن است در دنیای رسانههای اجتماعی ما قدیمی به نظر برسد، اما بازاریابی ایمیلی هنوز یک ابزار حیاتی برای هر دیجیتال مارکتر است. این نیاز به توانایی برای طراحی، تجزیه و تحلیل، چیدمان، کپی و ارایه محتوای بصری دارد.
-
داستانسرایی: از زیرنویس کردن تصاویر در رسانه های اجتماعی گرفته تا نوشتن پستهای وبلاگ و حتی طراحی وب سایت خود، باید بتوانید روایتی ایجاد کنید که تلاشهای بازاریابی دیجیتال شما را به هم مرتبط کند. داستانسرایی در مورد کلمات، تصاویر و ویدئوها به کار میرود.
مهارتهای نرم ضروری برای متخصصان بازاریابی دیجیتال
همانطور که گفتیم یک دیجیتال مارکتر حرفه ای نه تنها باید مهارتهای سخت مورد نیاز در شغل دیجیتال مارکتری را بداند بلکه نیاز به مجهز بودن به مهارتهای نرم نیز دارد؛ مهارتهایی که برای داشتن یک تعامل خوب با همکاران و مشتریان، درک آنها و همراه نگه داشتن آنها با شرکت و کار ضروری است. در ادامه از برخی از این مهارتهای نرم، سخن گفتهایم:
-
چابکی و سازگاری: دیجیتال مارکتینگ یکی از رشتههایی است که سریعترین تغییر را در جهان دارد. هر پلتفرم جدید رسانههای اجتماعی و تغییر در فناوری، بازی را کاملاً تغییر میدهد. بنابراین، باید بتوانید به سرعت خود را با تغییرها وفق دهید و یک استراتژی چابک را اتخاذ کنید که تمام آخرین نوآوریها را در خود جای دهد.
-
متقاعدسازی: باید بتوانید دیگران را در مورد ایدههای خود متقاعد کنید یا مشتریان را متقاعد کنید که به برند شما وفادار بمانند.
-
کنجکاوی: در شغلی به سرعت در حال تغییر مانند شغل دیجیتال مارکتری، لازم است در مورد ایدهها و مفاهیم جدید کنجکاو باشید. شما باید آماده باشید تا چیزهای جدید را امتحان کنید. بازاریابهای دیجیتالی که میگویند "این راهی است که ما همیشه انجام داده ایم" از گردونه عقب میمانند.
-
همکاری: همکاری در موقعیتی که ذینفعان مختلف و تیمهای چند رشتهای متشکل از نویسندگان، طراحان، تحلیلگران، کارشناسان برند و غیره باید هماهنگ عمل کنند، بسیار ارزشمند است. همکاری در هر شغلی مهم است.
-
مهارتهای گوش دادن: گوش دادن عمیق نه تنها به شما کمک میکند تا با تیم پشتیبانی و ذینفعان ارتباط بهتری برقرار کنید بلکه تنها راهی است که میتوانید یاد بگیرید که با مخاطبان و مشتریان خود روابط پایدار و با ارزش ایجاد کنید.
کلام آخر
همه کسب و کارها برای بقا و رشد خود به بازاریابی احتیاج دارند. حتی اگر پایگاه مشتری ثابتی داشته باشند، همیشه ریزش وجود دارد. مشتریان ممکن است به هر دلیلی ناراضی شوند. شاید آنها دیگر توان خرید محصول شما را نداشته باشند، نیازهایشان تغییر کند یا از محصولات و خدمات شما دور شوند.
برای جایگزینی مشتریان از دست رفته، کسب و کار شما باید دائماً به سراغ مشتریان بالقوه جدید رفته و آنها را به خرید ترغیب کند. بدون یک دیجیتال مارکتر حرفه ای که به طور فعال برنامه ریزی، اجرا و تجزیه و تحلیل میکند، مشتریان جدید بالقوه میتوانند از لابه لای انگشتان استراتژی های سازمانی شما سُر بخورند واز دسترس دور شوند.
منبع: talentedge.com