با حمایت معاونت علمی صورت می گیرد؛
اعزام هیات های تجاری و فناوری ایران به شرق آفریقا
بازار پرواز: به گزارش بازار پرواز، مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی بنا دارد، یک هیات تجاری-فناوری را در هفته آخر مهرماه به شرق آفریقا اعزام کند.
به گزارش بازار پرواز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، این برنامه یکی از اعزام های مرکز تعاملات در سال ۱۴۰۲ است که پیش از این به همراه برنامه های پاویون ملی، پذیرش هیات تجاری و حضور مستقل در نمایشگاه های بین المللی اعلام شده بود.
گفتنی است که قبل از برنامه های اعزام، مطالعات کتابخانه ای و میدانی در کشورهای هدف صورت می گیرد. طی این مطالعات، حوزه های مناسب برای صادرات محصولات ایرانی شناسایی می شوند.
در تحقیقاتی که در حوزه کشورهای شرق آسیا صورت گرفت، سه کشور اوگاندا، کنیا و تانزانیا برای اعزام شرکتهای ایرانی انتخاب شدند. حوزه هایی همچون سلامت (دارو و تجهیزات پزشکی)، کشاورزی و دامپروری، ماشین آلات کشاورزی، صنایع غذایی و صنعتی مناسب ترین حوزه ها برای صادرات تعیین شدند.
پرسشی که در این فضا مطرح می شود، اینست که چرا توجه به بازار آفریقا اهمیت دارد؟
واقعیت اینست که آفریقا، قاره ای با پنج درصد مردم ثروتمند و ۸۰ درصد مردم فقیر است و سهم کمی از پیشرفت و توسعه صنایع را به خود مختص کرده است. ازاین رو، بشدت نیازمند واردات کالا و محصولاتی است که اتفاقا صنایع و شرکتهای ایرانی به تولید آنها دست یافته اند، از دیگر از مزایای قاره آفریقا در ارتباط با اتحادیه این قاره است.
صادرات در آفریقا از راه اتحادیه آفریقا صورت می گیرد و تعرفه صادرات در حوزه اتحادیه آفریقا صفر تعیین شده است؛ یعنی اگر بتوانیم در یکی از کشورهای آفریقایی خط تولید ایجاد نماییم می توانیم با تعرفه صفر به دیگر کشورهای آفریقایی عضو اتحادیه صادرات داشته باشیم. این اقدام با هدف سرمایه گذاری بیشتر در آفریقا انجام شده و فرصت خوبی برای شرکتهای دانش بنیان ایرانی جهت فعالیت در بازار آفریقا است.
علاوه بر بررسی پتانسیل های بالقوه کشورهای شرق آفریقا، اختصاصا کشورهای کنیا، اوگاندا و تانزانیا خصوصیت های منحصر به فردی برای صادرات دارند. از خصوصیت های مشترک بین این سه کشور، میتوان به وجود دفاتر تجاری ایران در آنها، تجربه حضور واقعی و ایجاد شبکه فروش در بازار این کشورها اشاره نمود.
دفاتر تجاری، خدمات مختلفی مثل ثبت شرکت در کشور هدف، پیگیری های اداری، منشی حقیقی و مجازی، ارسال نمونه محصول و … را انجام می دهند. برای مثال کریدور فناوری تا بازار https: //tmsc.ir/ با دفاتر تجاری در کشورهای چین، هند، سوریه، اندونزی، مکزیک و برزیل سال ها است که این خدمات را به شرکتهای متقاضی عرضه می دهد. تفاوت این مراکز تجاری با دیگر مراکز، تایید و نظارت معاونت بر روند فعالیت آنها است.
همچنین دیگر مراکز تجاری به علت عدم ورود به بازار هایتک و عدم شناخت دقیق محصولات دانش بنیان داخلی، تمرکزی روی عمق بازار کشور هدف در این عرصه ندارند. ایجاد Show room و CoWork در مراکز تجاری یکی دیگر از مزایای این مراکز نسبت به دیگران است که شرکت ها می توانند از این امکانات جهت عرضه دائمی محصولات خود به مشتریان استفاده نمایند.
برنامه اعزام هیات تجاری-فناوری به شرق آفریقا، هفته آخر مهرماه است. ازاین رو، متقاضیان و علاقمندان جهت حضور در این برنامه می توانند تا تاریخ ۱۱ شهریور ماه از راه لینک https: //tesc.ir/service/۷۳/۱ مبادرت به ثبت نام کنند.
منبع: flybazar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب