جام ملت های اروپا در 30 برداشت کوتاه - بخش پایانی

جام ملت های اروپا در 30 برداشت کوتاه - بخش پایانی بازار پرواز: از گل های به یادماندنی تا شادی های نمادین گلزنی. تاریخ جام ملت های اروپا را با هم مرور می نماییم.



به گزارش بازار پرواز به نقل از ایسنا، جام ملت های اروپا در همه دوره های برگزاری اش داستان های خاص خودش را داشته و همیشه پر از رخدادهای تاریخی و به یادماندنی بوده است. در آستانه یورو ۲۰۲۴ نگاهی به ۳۰ لحظه تاریخی این رقابت ها انداخته ایم.

۱۵. پنالتی چیپ پیرلو



انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۱۲ مقابل ایتالیا قرار گرفت. آندره آ پیرلو در ضربه های پنالتی پایان بازی خیلی خونسرد برای زدن ضربه اش پشت توپ قرار گرفت. نبوغ این هافبک همه چیز را تغییر داد. پیرلو یک چیپ عالی را وارد دروازه جو هارت کرد تا ورق برگردد و ایتالیا برنده ضربات پنالتی شود. پیرلو در زندگینامه اش در رابطه با این صحنه نوشت: در آخرین ثانیه دیدم که جو هارت برای برهم زدن تمرکز من خیلی حرکت می کند. تصمیم گرفتم چیپ بزنم. انگلیس دو پنالتی بعدی اش را از دست داد و ایتالیا چهار بر دو پیروز شد.

۱۴. پلاتینی یک تنه فرانسه را قهرمان اروپا کرد



فرانسه در یورو ۱۹۸۴ توانست ۱۴ گل به ثمر برساند. میشل پلاتینی به تنهایی ۹ گل از این تعداد گل ها را وارد دروازه حریفان کرد! هت تریک مقابل بلژیک و یوگسلاوی اوج کار وی در این جام بود. پلاتینی برابر پرتغال هم گلزنی و در فینال هم دروازه اسپانیا را باز کرد تا فرانسه نخستین افتخار بزرگ تاریخ فوتبالش را به دست آورد.

۱۳. انگلیس باردیگر در ضربات پنالتی مغلوب آلمان شد



تابستان ۱۹۹۶ هواداران انگلیس به این باور رسیدند که امکان دارد این دفعه اوضاع برایشان متفاوت باشد اما آلمان بار دیگر در نیمه نهایی سد راهشان شد. شکست مقابل آلمان در نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ هنوز در ذهن خیلی از هواداران انگلیس زنده بود که در این جام هم تاریخ تکرار شد. ۱۰ بازیکن اول همگی پنالتی هایشان را گل زدند. سپس گرت ساوت گیت، مربی کنونی تیم ملی انگلیس، پنالتی اش را از دست داد. او ۲۵ سال بعد بعنوان مربی با شکست انگلیس در ضربات پنالتی برابر ایتالیا در فینال یورو ۲۰۲۰ باردیگر درد پنالتی ها را تجربه نمود.

۱۲. نمایش بالوتلی مقابل آلمان



ماریو بالوتلی شاید در این بازی بهترین عملکرد ممکنش را برای ایتالیا انجام داد. او با زدن دو گل به آتزوری کمک کرد تا در نیمه نهایی یورو ۲۰۱۲ برابر آلمان با نتیجه ۲-۱ پیروز شود. بالوتلی بعد از ۲۰ دقیقه با ضربه سر دروازه آلمان را باز کرد و در نیمه دوم با شوتی زیبا دروازه ژرمن ها بار دیگر باز کرد. مهاجم سابق منچسترسیتی در جشنی نمادین پیراهن خویش را درآورد و عضلاتش را نشان همگان داد. ایتالیا در فینال مقابل اسپانیا شکست خورد و به جام نرسید.

۱۱. شگفتی سازی ایسلند برابر انگلیس



ایسلند بعد از یک برد و دو تساوی در گروه F یورو ۲۰۱۶ در رده دوم قرار گرفت تا در دور دوم به مصاف انگلیس برود. پنالتی وین رونی سبب شد تا تیم روی هاجسون خیلی زود در شهر نیس پیش بیفتد اما ایسلند در عرض بیست دقیقه دو گل به ثمر رساند تا بازی را برگرداند و یک برد تاریخی را به دست بیاورد. ایسلندی ها در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه پنج بر دو مغلوب فرانسه میزبان شدند.

۱۰. پیروزی ایتالیا در ضربات پنالتی در ومبلی



انگلیس و ایتالیا بعد از ۱۲۰ دقیقه در فینال یورو ۲۰۲۰ به تساوی رضایت دادند و کار به ضربات پنالتی کشیده شد. ایتالیا دو ضربه پنالتی اش را از دست داد اما شاگردان روبرتو مانچینی با درخشش جان لوئیجی دوناروما قهرمان شدند. او پنالتی جیدون سانچو و بوکایو ساکا را مهار کرد و پنالتی مارکوس رشفورد هم به دیرک دروازه خورد و از دست رفت. ایتالیا در نیمه نهایی هم در ضربات پنالتی اسپانیا را شکست داده بود.

۹. رونالدوی مصدوم، الهام بخش پرتغال شد



پرتغال در فینال یورو ۲۰۱۶ مقابل فرانسه با شوک بزرگی روبه رو شد. رونالدو کاپیتان و ستاره این تیم در اوایل بازی به علت مصدومیت از زمین خارج شد. او بعد از برخورد با «دیمیتری پایه» تلاش کرد به بازی ادامه دهد. او پس از خروج از زمین بازی در کنار فرناندو سانتوس، سرمربی وقت پرتغال، روی نیمکت حضور داشت و به بازیکنان دستورات تاکتیکی را عرضه می داد. بعد از گل «ادر» در وقت اضافه که سبب شد پرتغال نخستین عنوان قهرمانی اش را کسب کند، او اولین جامش را با تیم ملی پرتغال به دست آورد.

۸. جشن شادمانی «گازا» مقابل اسکاتلند



پل گاسکوئین در دیدار مقابل اسکاتلند در یورو گلزنی کرد ولی چیزی که بیشتر در یادها ماند، جشن شادمانی منشوری او پس از زدن این گل بود. گازا در چمن به خاطر توانمندی بالایش و در درون و بیرون زمین به خاطر حاشیه هایش همیشه خبرساز بود.

۷. گل طلایی بیرهوف



اولیور بیرهوف فینال یورو ۹۶ را از روی نیمکت شروع کرد ولی در دقیقه ۶۹ به جای مهمت شول به زمین آمد. وی در دقیقه ۷۳ گل اول تیمش را به ثمر رساند و در ادامه زننده گل دوم ژرمن ها بود تا آلمان با گل طلایی این بازیکن قهرمان یورو شود.

۶. فرانسوی ها قلب ایتالیایی ها را شکستند



گل مارکو دلوکیو ایتالیا را در آستانه قهرمانی در یورو قرار داد. در ادامه سیلوین ویلفورد، بازیکن تعویضی فرانسه، در دقیقه ۹۴ بازی را به تساوی کشاند تا بازی به وقت اضافه کشیده شود و در ادامه دیوید ترزگه گل طلایی خروس ها را به ثمر رساند تا قهرمان جهان در سال ۹۸ در سال ۲۰۰۰ بتواند یورو را فتح کند.

۵. دوران باشکوه اسپانیا



اسپانیا در سال ۱۹۶۴ قهرمان جام ملت های اروپا شد اما پس از آن چندین سال در حسرت قهرمانی بود. خیلی چیزها در سال ۲۰۰۸ تغییر کردند و تیم لوئیس آراگونس فقید با شایستگی تمام عنوان قهرمانی را به دست آورد. دو سال بعد اسپانیا با سرمربیگری ویسنته دل بوسکه قهرمان جام جهانی شد. لاروخا سال ۲۰۱۲ به نخستین تیم در تاریخ یورو تبدیل شد که موفق به کسب دو قهرمانی متوالی در جام ملت های اروپا می شود.

۴. پنالتی پاننکا



همه چیز از جام ملت های اروپای ۱۹۷۲ شروع شد؛ زننده نخستین پنالتی چیپ. چکسلواکی و آلمان غربی به دیدار نهایی راه یافتند که پاننکا ضربه پنالتی را به صورت چیپ وارد دروازه آلمان کرد تا عنوان قهرمانی را برای چک به دست آورد و لحظه ای تاریخی رقم زد.

۳. والی فان باستن



مارکو فان باستن در فینال یورو ۸۸ یک والی دیدنی را در دیدار مقابل اتحاد جماهیر شوروی به ثمر رساند. او از زاویه بسته دروازه رینات داسایف افسانه ای، یکی از بهترین دروازه بانان جهان را باز کرد. رینوس میشل فقید، سرمربی نامدار هلند، روی نیمکت باورش نمی شد چنین گلی را به چشم دیده است. این گل یکی از زیباترین گل های تاریخ یورو و فوتبال به حساب می آید.

۲. دانمارک قهرمان یورو ۹۲، بدون حضور در دور مقدماتی



دانمارک بعنوان جایگزین دیرهنگام یوگسلاوی به این مسابقات رفت. در واقع جنگ و تجزیه کشور سبب شد تا دانمارک به جای یوگسلاوی راهی یورو ۹۲ شود. دانمارکی ها بهترین بازیکن خود، مایکل لادروپ، را هم نداشتند چون تصمیم گرفت در خانه بماند! اما دانمارک شگفتی بزرگی را رقم زد. دانمارکی ها فرانسه را در دور گروهی شکست دادند تا به نیمه نهایی راه پیدا کنند، در ضربات پنالتی هلند را شکست دادند و سپس در فینال آلمان مدافع عنوان قهرمانی را شکست دادند و تاج گذاری کردند.

۱. قهرمانی یونان در یورو ۲۰۰۴



یونان هنگام شروع یورو ۲۰۰۴، در رده ۳۵ رده بندی فیفا قرار گرفت و پیش از شروع مسابقات هیچ کس روی قهرمانی که هیچ، روی صعود یونان هم حساب نمی کرد اما یونانی ها از گروه سختی صعود کردند و در ادامه فرانسه، جمهوری چک و پرتغال را شکست دادند. هر سه بازی با نتیجه یک بر صفر تمام شدند و هر سه گل هم با ضربه سر زده شدند. به این شکل بود که یونان توانست قهرمانی در یورو را با اتو ره هاگل، سرمربی نامدار آلمانی، در ناباورانه ترین حالت ممکن به دست بیاورد.





منبع:

1403/03/24
11:38:17
5.0 / 5
382
تگهای خبر: بازی , بال , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
هواپیمای ریموت
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم