رادار زیر آبی هواپیماها را در آسمان ردیابی می کند
به گزارش بازار پرواز، مهندسان چینی یک سنسور زیر آبی جدید ابداع نموده اند که می تواند از فاصله چند مایلی هواپیماها را ردیابی کند.
به گزارش بازار پرواز به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، بر اساس گزارش ها رادار جدید شامل مجموعه ای از سنسورهای آکوستیک با طراحی خاص است که می تواند آنرا در عمق هزار متری به کار گیرد. این حسگرها هنگام آزمایش می توانستند هواپیماهایی در ارتفاع ۵ هزار متری را ردیابی کنند. چنین فناوری قابلیت بقای زیردریایی ها در مقابله با هواپیماهای ضد دریایی را بهبود می دهد. این هواپیماها اغلب دارای سنسورهای پیشرفته ای هستند تا زیردریایی های غوطه ور را شناسایی کنند، آنها را پایین بیاورند و با اژدر یا غیره از بین ببرند. سنسورهای آکوستیک زیرآبی به زیردریایی ها کمک می کنند تا تهدیدهای پیش رو را شناسایی کنند و احیانا به آنها اجازه می دهد با ابزارهایی مانند موشک های دریا به هوا تهدیدها را خنثی کنند. چنین فناوری مدت ها غیرعملی تلقی می شد، چونکه امواج صوتی از سطح دریا منعکس می شوند و تنها بخش کوچکی از آن در ستون آب نفوذ می کند اما مشکل همین جا تمام نمی گردد. حتی اگر امواج صوتی بتوانند در آب سفر کنند، بیشتر اوقات کج می شوند چونکه باید از لایه های آب گذر کنند از طرفی تغییرات در دما، چگالی و میزان شوری آب هم در فرآیند بالا تغییر می کند. اما بر اساس گزارش ها محققان چینی بعد از چند دهه پژوهش بر این مشکلات غلبه کرده اند. طیف سنسور جدید هنگامیکه در آب های کم عمق به کار گرفته می شود برای ردیابی هواپیماهایی که در ارتفاع کم پرواز می کنند، مناسب می باشد. علیرغم این قابلیت خارق العاده، محققان متوجه شدند استفاده از این تکنولوژی در آب های عمیق یا برای هدف گرفتن هواپیماهایی در ارتفاع بالا کارآمد نیست. بر اساس گزارش نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست، آزمایش این فناوری نشان داد که سیگنال های نادرست یک مشکل رایج است که به صورت قابل ملاحظه ای کاربرد ابزار را می کاهد. با این وجود، آزمایش ها و اصلاحات گسترده سر انجام در سال ۲۰۲۲ نتیجه داد. این فناوری هواپیماهایی را شناسایی کرد که در فاصله ۱۰.۵ مایلی (۱۷ کیلومتری) از رادار اعماق دریا قرار داشتند البته این ابزار تا به حالا رونمایی نشده است اما در نشریه ماه جاری ژورنال Acta Acustica تحقیقی در رابطه با آن انتشار یافته است. محققان اشاره کرده اند این فناوری با وجود موفقیت ها همچنان کاستیهایی دارد مانند برد کوتاه ردیابی آن که کمتر از ۲۰ کیلومتر است. این فناوری همینطور نتوانست هواپیمایی به صورت مستقیم بالای سر آن پرواز می کرد را شناسایی کند. محققان هم اینک مشغول مرتفع ساختن چالش های این پروژه هستند.
منبع: flybazar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب