توسط محققان كشور؛
ربات اجتماعی برای راهنمایی مسافران در فرودگاه ها ساخته شد
به گزارش بازار پرواز محققان كشور موفق به طراحی رباتی شدند كه در فرودگاه ها و فروشگاهها می تواند بعنوان راهنما استفاده گردد.
سجاد امینی طراح ربات اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما توانستیم ربات اجتماعی را برای فرودگاه ها و فروشگاه ها طراحی نماییم.
وی با اشاره به اینكه این ربات در نواحی شلوغ می تواند راهنمای افراد باشد، اظهار داشت: این ربات اجتماعی از سطوح مختلف حسگری برخوردار می باشد تا بتواند موانع را به خوبی تشخیص دهد و با آنها برخورد نكند.
امینی با اشاره به اینكه برد موثر این ربات اجتماعی ۱۵ متر است اظهار داشت: بدان معناست كه این ربات تا ۱۵ متر پیش از یك مانع آنرا تشخیص داده تا به آن برخورد نكند.
وی با اشاره به دیگر حسگر به كار رفته در این ربات اظهار داشت: ربات اجتماعی دارای حسگر اسكن ۳۶۰ درجه است تا بتواند پیرامون خویش را همانند یك انسان درك كند.
به گفته امینی، این ربات دارای دوربینی برای پیدا كردن موانع است كه در این حوزه از هوش مصنوعی بهره برده ایم.
وی با تاكید بر اینكه این ربات شبیه ربات های معمولی نیست، اظهار داشت: ربات های معمولی دارای موتورهای زیادی هستند كه این هزینه زیادی صرف تعمیر و نگهداری آنها می شود همینطور هر موتور هر ساله، خرج سالیانه ای را به عهده آن سازمان می گذارد. ازاین رو این ربات شبیه ربات های معمولی نیست.
امینی تصریح كرد: ربات اجتماعی حداقل هزینه را برای هر سازمانی با حداكثر كارایی دارد.
وی با اشاره به اینكه این ربات دارای دو موتور است، اظهار داشت: مهمترین خصوصیت این ربات این است كه می تواند قابل برنامه ریزی باشد و مكان یابی كند.
وی با اشاره به خصوصیت مكان یابی ربات اجتماعی اظهار داشت: این ربات در هر محیطی كه قرار بگیرد پس از یك گشتزنی موقعیت خویش را درمی یابد و می تواند به راحتی مسیریابی كند.
امینی در مورد كاربرد مكان یابی اظهار داشت: در خیلی از فرودگاه ها خیلی از مسافران نیاز دارند تا افرادی آنها را راهنمایی كنند ازاین رو این ربات می تواند جایگزین افراد شود و به جای خاصی كه آنها می خواهند راهنمایی كند.
وی با تاكید بر اینكه این ربات اجتماعی قابل برنامه ریزی است، اظهار داشت: هر فرودگاه، می تواند نقشه اماكن مشخص را در محدوده خود به این ربات عرضه نماید تا بتواند راهنمای مناسبی برای مسافران باشد.
امینی با اشاره به اینكه همراه این ربات یك اپلیكیشن تعریف شده است، اظهار داشت: هر فرودگاه می تواند برای هر گیت دو الی سه ربات را در اختیار مسافران قرار دهد.
وی با اشاره به اینكه این ربات قابلیت حرف زدن دارد، اظهار داشت: نمونه های خارجی ربات به اشكال مختلف وجود دارد. اما برای هر ارگان استفاده از نمونه های داخلی می تواند به صرفه و در دسترس تر باشد.
وی افزود: برای هر سازمانی به صرفه است كه از نمونه های داخلی در جهت دریافت خدمات بعد از فروش و گارانتی بهره ببرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب